Meze czyli tureckie przystawki

Wspomnienie wakacji.. kilka dni w słonecznej Turcji pozwoliły nie samowicie naładować akumulatory. Pozwoliły odpocząć, po prostu nic nie robić. Zawsze mówiłam, że ja i plaża nie idą w parze ale tym razem ja i plaża to był duet idealny. Nawet moja znajoma, która już nie planowała kolejnego wyjazdu wakacyjnego w ty roku, słysząc z moich ust to wyznanie postanowiła być moim towarzyszem i osobiście sprawdzić czy to możliwe. Okazało się możliwe. Może z wiekiem :P priorytety się zmieniają a może czasami potrzebujemy wakacji nic nie robienia:)
Kuchnia Turcji jest świetna. Jedzenie w lokalnych knajpkach cudowne. Nawet w upał smakuje wspaniale. Postanowiłam po powrocie przenieść trochę tych smaków do szarej i pochmurnej Warszawy. Oto moje wersje dań!

Sałatka jogurtowa z buraczków

2 ugotowane lub upieczone buraki
szklanka jogurtu greckiego
2 ząbki czosnku
sól, pieprz
kilka kropli soku z cytryny

Buraki ścieramy na tarce warzywnej o grubych oczkach. W miseczce mieszamy jogurt z czosnkiem, solą i pieprzem a następnie dodajemy starte buraki oraz cytrynę. Całość delikatnie mieszamy i odstawiamy na kilka godzin do lodówki aby smaki się przegryzły.

Pasta z bakłażana i jogurtu z czosnkiem

2 bakłażany
około 400 ml gęstego jogurtu
3 ząbki czosnku
oliwa
sól i pieprz
spora garść natki pietruszki

Bakłażana kroimy w plastry, soli i odstawiamy na około 30 minut aby puścił sok. Następnie płuczemy i dokładnie osuszamy. Rozgrzewamy grillową patelnie. Każdy plaster smarujemy oliwą i smażymy na patelni. Osuszamy z nadmiaru tłuszczu i studzimy.
W miseczce mieszamy jogurt z czosnkiem, solą i pieprzem oraz posiekana natką pietruszki. Ostudzonego bakłażana kroimy na nieduże kawałki i dodajemy do jogurtu. Delikatnie mieszamy i odstawimy do lodówki aby smaki się przegryzły.

Acili ezme czyli turecka ostra sałatka

3 dojrzlae pomidory
3 ogórki gruntowe
1 papryka czerwona stożkowa
1 czerwona cebula
2 papryczki chili
2 łyżki melasy z granatu
2 łyżki pasty pomidorowe (ja dałam harissę)
1 łyżeczka kuminu
1 łyżka siekanej nati pietruszki
1/2 łyżki siekanej mięty
1 łyżka posiekanego sczypiorku
sok z cytryny
sól, pieprz

Pomidory pozbawić nasion i płynnych części i pokroić w drobną kosteczkę. Ogórki obrać, usunąć gniazda nasienne i również pokroić w drobną kostkę. Podobnie pokroić w drobną kostkę paprykę stożkową oraz chili. Pokroić również drobno cebulę. Wszystkie składki przełożyć do salaterki, dodać zioła i pozostałe składniki i delikatnie wymieszać. Doprawić do smaku. Sałatka powinna być wyrazista w smaku i ostra. Odstawić do schłodzenia na godzinę.

Komentarze