Domowa przyprawa piernikowa i Piernik staropolski

Dobra. Lubię gotować. A co tam! Pomysł – piernik dojrzewający. Wszystkie składnik miałam w domu prócz przyprawy, a jako że była już 22 i nie chciało mi się iść do sklepu, zerknęłam do Internetu. Przepis jest. Dałam nurka do mojej magicznej spiżarki przypraw. Zapachniało Indiami…. Rozmarzyłam się. Ach… co to były za wakacje!!! Dobra, dobra… miało być o przyprawie. Składniki były wszystkie. Babciny młynek do kawy wykorzystywany do mielenia przypraw gotowy do pracy. I już!
Tak powstała moja przyprawa do piernika. Pełna wspomnień z wyprawy do Indii.
50 g kory cynamonu
20 g suszonego imbiru
15 g całych goździków
15 g wyłuskanych ziaren kardamonu
10 g gałki muszkatołowej
10 g ziela angielskiego
5 g pieprzu
5 g ziarenek anyżu wyłuskanego z gniazdek








Wszystkie składniki zmielić w maszynce do mielenia kawy. Dokładnie wymieszać. Przechowywać w ciemnym miejscu, w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Na 1 kg mąki dodawać 3 - 4 łyżki przyprawy.

Piernik Staropolski bez cukru z przepisu ze strony http://konwaliewkuchni.blogspot.com Trochę późno przepis dodany ale zawsze:) Piernik można zrobić zawsze. Smakuje wybornie. Można go długo przechować i zawsze mieć pod ręką kawałek pysznego ciasta gdy odwiedzą Was goście.

800 g miodu*
250 g smalcu lub masła
1 kg mąki pszennej
3 jaja
3 łyżeczki sody oczyszczonej
0,5 szklanki mleka
0,5 łyżeczki soli
3 łyżki domowej przyprawy do piernika
spora garść pokruszonych orzechów włoskich
garść rodzynek

powidła śliwkowe do przełożenia i masa kajmakowa

Miód i smalec lub masło podgrzać prawie do wrzenie i ostudzić. Do letniej masy dodawać stopniowo, mieszając, mąkę, jaja, sodę rozpuszczoną w mleku, sól i przyprawę do piernika oraz orzechy i skórkę. Starannie wyrobione ciasto, przełożyć do glinianego lub szklanego pojemnika, przykryć czystą ściereczką i odstawić w chłodne miejsce na minimum 2, a najlepiej 4 tygodnie. Dojrzałe ciasto podzielić na 2-3 części, rozwałkować na placki grubości 0,5 cm. Piec około 20 minut w piekarniku rozgrzanym do 180°C.
Kiedy upieczone placki ostygną, przełożyć je powidłami śliwkowymi, zawinąć w pergamin i  równomiernie obciążyć. Odstawić w chłodne miejsce na kolejne 3-4 dni do skruszenia.

* zgodnie z  oryginalnym przepisem należy użyć 0,5 kg miodu i 2 szklanki cukru.


Komentarze